Získaním pilotného preukazu SPL sa nič nekončí, práve naopak, až po jeho získaní začína plachtár skutočne spoznávať bezmotorové lietanie. Prvé odvážne výpady k vzdialenejším oblakom, prvé nesmelé pokusy o prelet väčších vzdialeností ale aj pristátia do poľa, či na iné letiská patria k životu čerstvého pilota.
Skutočný posun vpred však pre každého znamená až účasť na súťaži v bezmotorovom lietaní. Kto nebol na súťaži, nevie čo je to lietanie na vetroni. Pre pilotov začiatočníkov nieje súťaž o športovom zápolení ale o možnosti lietať po skutočných tratiach pripravených meteorológom – profesionálom podľa aktuálneho počasia. Vytýčená trať začínajúceho pilota núti nabrať odvahu a vydať sa do neznámich vôd vzdušného oceánu, spoľahnúť sa na svoje doterajšie vedomosti a skúsenosti a obletieť vzdialenosti na aké by si v domácom prostredí nikdy sám netrúfol. Pilotovi pomáhaju všade prítomné vetrone ostatných súťažiacich. Keď nejaký zbadá krúžiť, vie že je zachránený. Stačí k nemu priletieť a krúžením v stúpavom prúde získať výšku k ďalšiemu letu.
Veľkým zážitkom pre pilota z rovinného aeroklubu je lietanie v mohutných masívoch slovenských hôr. Rozsiahle úbočia a rokliny ťahajúce sa niekoľko desiatok kilometrov vzdbudzujú v začínajúcich pilotoch oprávnený rešpekt. Termické prúdy bývajú intenzívnejšie, neočakávné nárazy bublín teplého vzduchu odtrhnuté z prehriatých skál dokážu pilota poriadne prekvapiť. Nejeden pilot tu s náhlou bolesťou hlavy pochopí skutočný zmysel poriadneho utiahnutia upínacích pásov.